"On the web, you are either fast, or last" : En studie av e-handelns formella styrmedel

Detta är en Magister-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

Sammanfattning: Inledning: Svensk e-handel är under kraftig tillväxt. Att försäljningen har ökat kraftigt beror bland annat på att privatpersoner under de senaste 10 åren blivit bekvämare med att handla på Internet. I takt med att följningen ökat, har även konkurrensen ökat. För att företag ska kunna överleva och växa sägs MCS därför vara av stor betydelse. E-handeln innebär en relativt ny situation för företagen och innebär stor osäkerhet i form av snabba beslut, hög konkurrens och pressade priser. Formella styrmedel gör att företagen snabbt kan anpassa sig efter specifika situationer och uppnå ett bättre resultat. Syfte: Syftet med studien är att kartlägga förekomsten av formella styrmedel i e-handelsföretag för att se om de används och vilken betydelse de har. Vidare är syftet att identifiera kritiska situationsfaktorer inom e-handeln och utifrån dessa analysera hur de påverkar e-handelns formella ekonomistyrning. Genom att göra detta vill vi utveckla kunskap kring relationen mellan ekonomistyrning och situationsfaktorer inom e-handeln. Metod: Utifrån fyra faktorer; tillväxt, storlek, resultat och bransch, har vi valt ut tio stycken e-handelsföretag att göra en komparativ intervjustudie på. Med varje företag har en halvstrukturerad intervju genomförts. Slutsats: Några av de situationsfaktorer som påverkar den formella ekonomistyrningen är tillväxt, hög konkurrens, snabba beslut, strategi och storlek. Vidare påverkar även de olika faktorerna till stor del varandra. Formella styrmedel som används är planering och budgetering på kort sikt, både finansiella- och icke-finansiella mått och kalkyler till viss del. Strukturen och kultur påverkar även hur dessa används och vilken betydelse de har.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)