Kommunikationens roll i undervisningen : Hur kommunikationen i ämnena bild och engelska går till och skiljer sig åt sinsemellan på gymnasierna i Växjö.

Detta är en Magister-uppsats från Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

Sammanfattning: Kommunikation har en central roll i dagens samhälle, särskilt i våra skolor där det används för social interaktion, för att sprida information och för att befästa kunskap. Syftet med den här studien är att identifiera och definiera kommunikationen som äger rum i ämnena bild och engelska – hur den går till väga vad som utmärker och skiljer kommunikationen åt mellan de båda ämnena. Den här studien innehåller en kvantitativ studie av GY11:s ämnesplaner för bild och engelska, och en kvalitativ studie av åtta stycken intervjuer med lärare inom ämnena bild och engelska på gymnasial nivå i Växjö. Resultatet av den här studien visar på att definitionen av vad kommunikation är skiljer sig åt i de båda ämnesplanerna. Resultatet visar även på att bildlärare har större benägenhet och förmåga att hålla en jämställd dialog med sina elever, samt att de använder det horisontella medieringsbegreppet och multimodalitet till en större utsträckning. Engelsklärarna har däremot en större benägenhet att använda sig av dialogicitet vilket i sin tur gav engelsklärarna ett större tolkningsföreträde samtidigt som de använde det vertikalt/hierarkiska medieringsbegreppet. Med den här studien är det omöjligt att dra några generella slutsatser av konkreta skillnader i hur bildlärare och engelsklärare använder olika kommunikationsformer, dock kan studien erbjuda läsaren en vag inblick i hur kommunikationen kan ta form och äga rum i ämnena bild och engelska på gymnasial nivå.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)