Fitnessföretag på Instagram - En studie om fitnessföretags tillväxt på sociala medier och deras effekter på betraktaren

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö högskola/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

Sammanfattning: Instagram har idag blivit en av människans största publicerings och informationskanal där träningsföretag har genomgått en stor tillväxt under de senaste åren. Flertal studier visar att de som följer och tittar på fitnesskonton på Instagram löper större risk att må sämre över sina egna kroppar. Samtidigt ökar antalet följare för företag på Instagram och deras publikationer.Studien genomfördes med hjälp av sex intervjuer, där samtliga respondenter utövar någon form av styrketräning och är över 18 år gammal. Resultatet visar att alla respondenter var missnöjda med deras egna kroppar. Samtliga respondenter vittnar om att de spenderade stor mängd tid varje dag på sociala medier vilket får dem att känna sig stressade över val de gör i sin vardag. Bilderna visar sig påverka vad de äter, vad de inte ska äta och hur mycket de ska träna.Viktigt är att poängtera att Instagram inte kan ses som den enda orsaken till att betraktaren är missnöjd över sin egen kropp men samtidigt måste den ses som en av många faktorer som gör att människan har ett kroppsideal som är skadligt för individen.NyckelordSociala medier, Instagram, plattform, styrketräning, kroppsideal, Fitnessföretag

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)