Varumärkesidentitet och image ur ett nationellt och ett internationellt perspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för ekonomi och företagande

Sammanfattning: Detta är en fallstudie med Axcent of Scandinavia som studieobjekt. Studien behandlar varumärket och imagen hos företagets klockförsäljning. Syftet med den här studien är att studera och analysera Axcent of Scandinavias tänkta image i jämförelse med konsumenternas upplevda image dels i Sverige och dels internationellt. Författarna har använt tillfällighetsurval som underlag för enkätundersökningarna. En intervju med Chief Operating Officer på Axcent of Scandinavia, Liisa Männistö, har genomförts. Detta för att beskriva den tänkta imagen. Resultaten från enkätundersökningarna och χ2 -testen visade harmoni beträffande den tänkta imagen och den upplevda imagen i Sverige. Internationellt visade χ2- testet dissonans mellan den tänkta imagen och den upplevda imagen. Fishers exakta test stödjer de resultaten. Slutsatser: Axcent of Scandinavias kommunikation till den internationella marknaden har utsatts för brus, vilket har stört den tänkta imagen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)