Modets identitet, en gestaltning om ungdomar, kläder och identitet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Lärande och samhälle

Författare: Emma Larsson; [2009]

Nyckelord: bild; identitet; kläder; mode;

Sammanfattning: Denna projektredogörelse behandlar processen med en gestaltning och det färdiga resultatet, samt besvarar frågeställningen som ligger till grund för detta examensarbete; Vad har ungdomars förhållande till mode och kläder för betydelse för deras identitetsskapande? Gestaltningen innehåller fotografier, illustrationer och citat och är i bokform. Den ska kunna fungera som ett diskussionsunderlag för skolor. Frågeställningen som gestaltningen är baserad på har besvarats genom analys av empiriskt material i form av visuella studier med semiotisk grund, enkäter och intervjuer i samspel med relevant litteratur. Litteratur som bland annat behandlar den strukturellt baserade vetenskapen semiotik. Jag har kommit fram till att ungdomsmode och kläder har betydelse för identitetsskapandet framförallt på en social identitetsnivå, och inte lika framträdande på en personlig identitetsnivå. Ungdomarna i studien framförde dock att det är betydelsefullt att de har rätt att utrycka sin personlighet genom kläder, även om de väljer att inte ha en speciellt utmärkande stil.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)