Emotionella kvinnor och aggressiva män : En kvalitativ och kvantitativ textanalys av sex läseböcker för årskurs 1

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Författare: Angelica Örvander; Camilla Vilhelmsson; [2021]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med undersökningen är att utifrån ett genusperspektiv undersöka hur genusmönster konstrueras och har konstruerats, samt analysera vilka genusnormer som funnits och fortfarande finns i sex svenska läseböcker från 1960- och 1970- och 2000-talet. Detta för att bidra med kunskap kring hur genusmönster och genusnormer har förändrats över tid och för att göra läraren medveten om vilken syn på genusmönster och genusnormer de analyserade läseböckerna kan förmedla till eleverna. För att besvara frågeställningarna har en kvalitativ och kvantitativ textanalys använts med två analysverktyg och fyra analysfrågor som metod. Resultatet visade att läseböckerna beskriver sina karaktärer med traditionellt manliga och traditionellt kvinnliga egenskaper. Det förekommer både normföljande och normavvikande genusmönster i samtliga läseböcker. Det har skett en utveckling från de äldre utgivna läseböckerna till de nyare läseböckerna, både beträffande egenskaper och normföljande genusmönster och normavvikande genusmönster, vilket tyder på att genusnormer och genusmönster utvecklas och förändras över tid utifrån rådande samhälle. Undersökningens resultat kan ge stöd till lärares normkritiska arbete, vilket i praktiken innebär att de läseböcker som lärarna valt kan användas som utgångspunkt för lärares normkritiska arbete. Läseböckerna kan läraren till exempel använda sig av för att föra samtal och diskussioner kring genusmönster och genusnormer tillsammans med eleverna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)