Flerspråkighet : för småbarn i förskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: Inledning Den svenska förskolan är inte längre monokulturell och enspråkig utan globaliseringsprocesser och en ökad migration har bidragit till att vi nu har en mångkulturell och mångspråkig förskola. Mångfaldskontexten innebär att förskolan står inför såväl nya utmaningar som nya möjligheter. I denna studie kommer jag lyfta fram flerspråkighet och dess betydelse på förskolans arbete med flerspråkiga barns språkutveckling. Forskning har visat att det är viktigt att utveckla modersmålet parallellt med andraspråket för att stimulera barns språkutveckling mot flerspråkighet men att arbetet med detta ser väldigt olika ut på olika förskolor. Syfte Syftet med studien är att synliggöra och beskriva hur pedagoger arbetar med att utveckla de yngsta barnens flerspråkighet i förskolan. Metod Studien utgår från en kvalitativ ansats då jag är intresserad av att beskriva, förklara ochsynliggöra hur pedagoger arbetar med flerspråkighet i förskolan. Som datainsamlingsmetod har observation använts och en litteraturstudie har genomförts. De två observationerna genomfördes på två olika förskolor. Observationerna har skett i samtycke med pedagoger, barn och vårdnadshavare på två förskolor. Utifrån iakttagelserna vid observationerna och empirin från litteraturstudien ges en beskrivning och förklaring kring det som iakttagits. Resultat Studiens resultat visar att de båda förskolorna arbetar språkutvecklande men inte specifikt med att utveckla barns flerspråkighet. Studien visar även att pedagogerna använder kroppsspråk, bildstöd och det verbala språket som språkliga och kommunikativa resurser medan barnen endast använder sig utav verbalt och icke verbalt språk. Ytterligare ett resultat är att pedagogerna har tillgång till fler resurser än nämnda men utnyttjar inte dessa.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)