Inkörningsförlopp av kuggyta med inverkan av manganfosfat

Detta är en Master-uppsats från KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

Författare: Nils Didner; [2011]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Den här rapporten behandlar inkörning av kuggyta med hänsyn till glidhastighet, last och dess inverkan då manganfosfat används som ytbeläggning, och görs för Volvo Powertrain. För att sänka miljöpåverkan och uppnå de stränga lagkrav, vad gäller utsläpp, behöver Volvo öka förståelsen för vad som händer vid inkörningen av växellådan. Det här arbetet görs som en del av Volvos forskning inom området inkörning.Ett tribologiskt test har utförts med hjälp av en pinne-på-skiva tribometer. Detta gör det möjligt att variera olika parametrar och studera dess inverkan under inkörningsperioden. För att kunna göra en jämförelsestudie har en låg och en hög nivå initierats med avseende på glidhastighet och pålagd last. Till att börja med gjordes en förstudie vars syfte var att utröna tillräcklig provtid och lastpunkter. Även metoden för att tillsätta smörjmedel utfördes under förstudien. Till huvudtesterna bestämdes provtiden till 40 minuter för både den höga och den låga nivån.Den parameter som registreras från pinne-på-skiva tribometern är den tangentiella kraften vilket på ett enkelt sätt kan omvandlas till friktionstal. Friktionstalet fluktuerade ganska mycket vid de flest testen vilket gjorde det svårt att gör en ordentlig jämförelse mellan den låga- och den höga nivån. Men när medelvärdet och standardavvikelsen användes kunde en viss skillnad upptäckas. Generellt sett var friktionen lägre då de renslipade skivorna användes.Då LOM användes kunde viss förståelse av nötningstakten på både skiva och pinne erhållas. Nötningstakten är högre för alla fall där manganfosfat användes och en trolig orsak till det är att oljan innesluts i den kristallstruktur som manganfosfaten är uppbyggd av. Detta leder till en mindre filmtjocklek av olja mellan ytorna vilket ger mer motstånd och även högre nötningstakt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)