Historieämnet och den nya tekniken : En studie av verksamma och blivande lärares erfarenheter av nya tekniska verktyg i historieämnet.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan Dalarna/Historia

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att närmare studera vilka erfarenheter historielärare och lärarstudenter i historia har av de nya tekniska verktyg som finns tillgängliga i och utanför klassrummet. Förhoppningen var dels att ta reda på vilka förutsätt-ningar lärarna har fått och får nu, från sina utbildningar, och dels att se lite närmare på om och i så fall hur lärarrollen kan komma att förändras i och med dessa nya verktyg. Detta gjordes genom att intervjua lärare, aktiva på mellanstadiet och hög-stadiet, samt blivande lärare på högstadiet och gymnasiet. Resultatet visar att samtliga informanter är positiva till att använda tekniken i historieundervisningen, men att samtliga är självlärda i hur de kan använda den på bästa sätt. Det finns också en önskan om att få en bredare grund att stå på från lä-rarhögskola och skolledningars sida när det gäller att lära ut i historieämnet med hjälp av den nya tekniken, och inte bara få teknisk information kring verktygen vilket de får idag.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)