Slöjd för alla : en fenomenografisk analys och komparativ studie av Hemslöjdens butik och Svensk Hemslöjd

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Avdelningen för kultur och estetik

Författare: Frida Nyman; [2018]

Nyckelord: storytelling; Slöjd; hemslöjd; fenomenografi; försäljning;

Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är att undersöka en del av faktorerna som ledde till att Stockholms läns hemslöjdsförenings butik Hemslöjdens butik avvecklades. Genom fenomenografisk intervju som metod görs en komparativ studie mellan Hemslöjdens butik och butiken Svensk Hemslöjd om faktorerna bakom avvecklingen. Resultatet från den fenomenografiska analysen och den komparativa studien av Hemslöjdens butik och Svensk Hemslöjd visar att det är en mängd olika faktorer som ledde till Hemslöjdens butiks avveckling. Genom den fenomenografiska analysen kom det fram att det finns tre viktiga aspekter vid försäljningen av slöjd som är avgörande för framgången i en hemslöjdsbutik. Dessa tre är kunden, upplevelser och storytelling. Utöver dessa finns det även en mängd andra faktorer som påverkar en butik så som ekonomin, butikens geografiska läge, och personalen. Vid jämförelsen mellan analysresultatet och Stockholms läns hemslöjdsförenings samt Föreningen för Svensk Hemslöjds verksamheter fanns det tydliga skillnader i hur verksamheterna utvecklats och även hur butikerna utvecklats under tidens gång. Inom Svensk Hemslöjd har man tydligt arbetat med att utveckla verksamheten och anpassa den till de behov samtiden haft och vid kriser har personer anställts som kunde hjälpa till att lösa problemen. Inom Hemslöjdens butik har man också tagit hjälp vid kriser men inte utvecklat verksamheten på samma sätt som Svensk Hemslöjd. Man har bland annat hållit sig kvar vid gamla traditioner framför att bli en del av samtiden och glömt bort att göra slöjden greppbar för kunden genom berättelser och upplevelser. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)