Ett förändrat arbetssätt i praktiken: Ett aktionsforskningsprojekt om inkludering i skolan

Detta är en Magister-uppsats från Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att skapa kunskap om elevers och lärares upplevelser och erfarenheter av att utforma undervisningen utifrån ett inkluderande perspektiv. Studien utgår ifrån en aktionsforskningsinsats som är gjord under en femveckorsperiod vårterminen 2015 tillsammans med fyra elever i årskurs nio med erfarenheter av undervisning i särskild undervisningsgrupp och en lärare. Aktionsforskningsinsatsen ”Ett förändrat arbetssätt i praktiken” handlade om att genom ett förändrat arbetssätt skapa möjligheter för dessa elever att deltaga i undervisningen i klassrummet.
Metoden som används i studien är kvalitativa halvstrukturerade direkt intervjuer. Metoden valdes för att eleverna och lärarens upplevelser och erfarenheter skall kunna återges med en god detaljrikedom. Den teoretiska utgångspunkten är pragmatismen som bland annat har för avsikt att väcka nyfikenhet vara engagerande känslomässigt. Resultatet i studien visade att relationer, förförståelse, förberedelse och vikten av att läraren ”bryr sig” var viktiga för att eleverna skulle kunna deltaga i undervisningen i klassrummet. Den lärare som deltog i studien menade att ”så lite kunde göra så mycket” för undervisningen till deltagande elever.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)