Vinna eller försvinna? Nej, idrott och hälsa! : En översiktlig analys av ämnet idrott och hälsa samt idrottslärarens roll i att inkludera eleverna i undervisningen
Sammanfattning: Sammandrag Författare: Jon Mattsson Titel: Vinna eller försvinna? Nej, idrott och hälsa! En översiktlig analys av ämnet idrott och hälsa samt idrottslärarens roll i att inkludera eleverna i undervisningen Syfte och frågeställningar: I denna kunskapsöversikt är syftet att redogöra för på vilket sätt skolämnet idrott och hälsa kan hjälpa elever att förstå de positiva effekterna av fysisk aktivitet. För att kunna belysa detta är syftet också att undersöka idrottslärarens yrkesroll och undervisningens innehåll. Följande frågeställningar kommer att bearbetas: · På vilket sätt kan idrott och hälsa bidra med kunskap om betydelsen av fysisk aktivitet? · Hur kan idrottslärare motivera och inkludera elever i sin undervisning? Metod: I denna kunskapsöversikt genomför jag en kvalitativ informationssökning som utgör min sökprocess. Syftet med en sådan är att hitta källor som grundas på ord via exempelvis intervjuer till skillnad från kvantitativ forskning som baseras på statistik och siffror (Bryman, 2018). Resultat: I detta kapitel presenterar jag resultaten som framkommit av de nio avhandlingar och tre licentiatuppsatser som jag har valt att använda mig av i sökandet efter svar på mina frågeställningar. Jag kommer att dela in resultatdelen i två underrubriker nämligen idrott och lärande samt hälsa och inkludering. Slutsatser och diskussion: Först och främst pekar flera källors resultat mot att det är fysisk aktivering utan djupare reflektion som är mest framträdande gällande undervisningens innehåll i idrott och hälsa. Flera källor lyfter fram att undervisningen i ämnet innefattar många tävlingsinslag vilket gör att de elever med utvecklade förmågor inom en eller flera idrotter tenderar att dominera i dessa moment och då hamnar många andra elever i bakgrunden. Detta kan leda till att en del elever känner sig mindre motiverade och inte helt inkluderade i undervisningen gällande ämnet idrott och hälsa. Nyckelord: fysisk aktivitet, hälsa, idrott och hälsa, inkludering, lärande, motivation
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)