Rörelsehinder, skola och skolidrott - En intervjustudie om vuxna rörelsehindrades upplevelser av idrottsundervisningen i den svenska grundskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö högskola/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

Sammanfattning: Skolidrott och fysiska aktiviteter har visat sig ge olika hälsorelaterade fördelar. Fördelar som kan komma till användning för att må bättre och klara av skolgången. Dock är det inte alla målgrupper av elever som har förutsättningar för att tillgodogöra sig idrottsundervisning. Detta arbete har därför utgått från syftet att undersöka vuxna rörelsehindrades upplevelser av idrottsundervisningen i den svenska grundskolan genom en intervjustudie. För att besvara mitt syfte, användes två stycken frågeställningar. Vilka faktorer hindrar personer med rörelsehinder att deltaga i idrottsundervisningen samt om det förekommer faktorer som möjliggör ett tillgodogörande av idrottsundervisningen. Resultatet har visat sig att den fysiska otillgängligheten inte bara inverkar på individernas möjlighet att idrotta utan även möjligheten att ingå i en gemenskap med andra klasskamrater, vilket även påverkar den psykiska hälsan. Skolans representanter har även visat tecken för oförståelse kring undervisningen av elever med funktionshinder. När det gäller möjliggörande faktorer, har det visat sig att olika stödinsatser kan vara viktigt för att individer med rörelsehinder ska kunna tillgodogöra sig idrottsundervisning, exempelvis assistans. Det har även framkommit att individer med rörelsehinder får komma på egna lösningar för att deltaga i idrottsundervisningen i grundskolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)