Smör, olja eller margarin?

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

Författare: Katarina Wallin; [2014-06-26]

Nyckelord: Hem- och konsumentkunskap; lärarroll; matfett; hälsa; ekonomi; miljö;

Sammanfattning: Debatten om matfett är ständigt aktuell och i stort sett dagligen så matas vi med olika aktörers åsikter om vilket fett som är att föredra. Ska vi äta omättat eller mättat fett? Vilket matfett är det mest hälsosamma? Fokus i denna studie har varit att synliggöra den professionella pedagogens förhållningssätt till matfett och vilka olika strategier som lärare i hem- och konsumentkunskap har använt sig av i sin undervisning relaterat till matfett. Studiens syfte var att synliggöra och analysera hem- och konsumentkunskapslärares skilda förhållningssätt relaterat till matfett i undervisningen med utgångspunkt i perspektiven hälsa, ekonomi och miljö. Studien bygger på kvalitativa intervjuer samt observationer med lärare i hem- och konsumentkunskap på högstadiet. Resultatet av studien visar att hem- och konsumentkunskapslärares förhållningssätt relaterat till matfett utifrån de tre perspektiven är att hälsa och miljö tar minst plats i undervisningen medan ekonomiperspektivet tar störst plats. Studien visar också att debatten i vårt samhälle om matfett relaterat till hälsa och miljö inte har samma genomslagskraft i hem- och konsumentkunskapsundervisningen. Lärarnas ekonomiska förutsättningar styr vilka strategier lärarna använder sig av gällande undervisning om matfett i skolan, vilket kan innebära att elever inte får den likvärdiga utbildning som de har rätt till.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)