Vägskador av tung trafik : Upplåtande av vägnätet för 74-tons lastbilar

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Byggteknik och design

Sammanfattning: Näringslivet efterfrågar ett införande av 74 tons lastbilar på det statliga vägnätet. Det finns ett flertal fördelar med att höja maximala bruttovikten från nuvarande 64 till 74 ton. Däremot är höga bruttovikter direkt kopplade till bärighetsrelaterade skador. Syftet med denna studie är att ligga till grund för vidare arbete av Trafikverket. Detta för att uppnå bättre kontroll på hela det statliga vägnätet och den tunga trafikens inverkan. Studien har utgått från observationer i PMSv3, ett webbaserat system med grafiska tvärprofiler baserade på vägytemätning samt information om det statliga belagda vägnätet. Observationerna innefattar mönsteridentifiering av återkommande tvärprofilstyper tillskrivna skador av den tunga trafiken. Resultatet av tvärprofilstyperna har sedan analyserats och beskrivits som representativa spårtyper för det statliga vägnätet. Slutsatsen är att det finns indikation på mönster av spårtyper. Utifrån observationerna i PMSv3 har spårtyperna formulerats som hypoteser för vidare forskning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)