Mälarängensskola

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Arkitektur

Författare: Mona Hedberg; [2018]

Nyckelord: skola; Grundskola; F-6; Mälarängen; Barn; Lärmiljö;

Sammanfattning: I projektet att rita en F- 6 skola i Mälarängen utgick jag från den teoretiska kursen vi började med att studera. Den teori jag studerade handlade om gåturer som metod samt barnetsperspektiv i arkitektur. I den teoretiska kursen fanns ett avsnitt som berättade om att barn har en viss preferens för naturmiljöer. Jag tog fasta på detta och det fick bli en ingång i projektet. En befintlig koja på platsen inspirerade till gestaltningen. Jag undersökte i modell och försökte få en viss rytm av pelare och valv. Pelarna och valven upprepades i sekvenser. Jag undersökte även i modell möjligheten till ljusinsläpp och byggnaden fick sekvenser av genomsiktliga rum. Tanken i gestaltningen var att undersöka och försöka inspireras av upplevelsen av att gå en promenad under träden och få en upplevelse av ljus i form av en glänta. Gläntan blev ljusslitsarna där ljuset följer tiden över dagen. Byggnaden fick en cirkulärform då tanken var att ljuset skulle vandra genom byggnade likt ett solur. Förskoleklassen fick en placering på den tryggaste delen av skolgården. Förskoleklass till och med årskurs 3 har hemvisterna på entreplan. Årskurs 3 till årskur 6 har hemvister på plan 2. Mellan varje hemvist ligger ett genomsiktligt rum som kan användas till ateljé eller undervisning i annan form. Entreér ligger på båda sidor av byggnaden i anslutning till gång och cykelvägar samt till bilväg. Taket är ett parktak som har ett stort värde som mötesplats och för att främja den biologiska mångfalden. Det har även en stor kapacitet att klara av stora regnmängder och fördröjer dagvatten. Det har även betydelse för inomhusklimatet då det kyler av inomhusluften vid varmt väder och har en viss isolerande effekt vid kyla. Förhoppningsvis inspirerar projektet med den rikliga naturmiljön till lärande kring denna.Jag hoppas att det bidrar till att stimulera barnens fantasi med föränderlighet som i sin tur uppmuntrar till lek och lärande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)