Skapande och återskapande av genus i läromedel. Diskursanalys av läromedel i historia och naturvetenskap med avseende på genus.

Detta är en C-uppsats från

Författare: Jesper Nordén; [2011]

Nyckelord: Genus; kön; historia; naturvetenskap; norm; anomal;

Sammanfattning: Läromedel bör författas så att de överensstämmer med de normativa inslag som finns i skolverkets föreskrifter.Vi har därför undersökt läromedel i historia och naturvetenskap med avseende på hur dessa förhåller sig tillgenus och kön. Fokus ligger på normalitet och anomalier, samt hur män och kvinnor porträtteras i text ochbilder, vilket indelas i de temata vi kallat Aktiv-Passiv, Rationalitet-Emotionalitet och Hemmet-Offentligheten.Material för undersökningen är ett läromedel i historia, två läromedel i naturkunskap och två läromedel i biologi,alla från samma förlag. De fyra sistnämnda läromedlen är skrivna av samma författare och räknas iundersökningen som ett och samma läromedel. Läromedlen är, enligt förlaget själv, marknadsledande och demest använda i Sverige.Teorier om genus hämtas från forskarna Fanny Ambjörnsson och Yvonne Hirdman, vilka ser genus som socialtkonstruerat kön. Läromedlen analyseras med hjälp av diskursteori, som är en gren inom diskursanalys. Meddiskursteorin urskiljer vi och tydliggör mönster och strukturer som är sammankopplade med rådande diskurservilka beskriver manligt och kvinnligt i läromedlen. Diskursanalysen ses som såväl en teori som en metod, vilkaanvänds integrerat med varandra (Winther-Jørgensen Philips, 000:10).Resultatet av undersökningen är att läromedlen förmedlar en stereotyp bild av mannen som norm och kvinnansom det andra. Mannen syns mer, är historiens och naturvetenskapens aktiva subjekt och förekommer oftareinom intellektuella, tekniska och offentliga sfärer. Kvinnan beskrivs som mannens motsats, hon är anomalin somfrämst är emotionell, närvarande i hemmet och omnämns främst vid funktioner kopplat till reproduktion. I detavsnitt som behandlar sexualitet är bilden något tudelad, här ges bilden av både män och kvinnor som aktiva,samtidigt som mannen är ägare av sexualiteten och riktar denna mot den passiva kvinnan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)