Adoptionen av mobila betalningssätt i Sverige

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Informationssystem

Författare: Jonathan Östergren; Daniel Litsesiö; [2018]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Betalningar med kontanter minskar i Sverige samtidigt som kontaktlösa betalningssätt och mobila betalningsapplikationer ökar. 2017 var första året då användandet av mobila betalningssätt används mer än kontanter, samtidigt som många inte hade några kontanter på sig i vardagen. Lanseringen utav NFC/RFID baserade mobila betalningssätt under 2017 så som Samsung och Apple Pay kan vara nästa steg mot ett kontantlöst samhälle. Men med redan utformade och populära betalningsalternativ som Swish och kontaktlösa kreditkort kan lanseringen utav dessa mobila betalningssätt skilja sig gentemot de som observerats i andra europeiska länder. Det finns en avsaknad av forskning om hur svenska användare ställer sig till mobila betalningssätt och vilka faktorer som influerar deras beslut. Undersökningen ämnar utvärdera vilka faktorer som influerar svenska användare och vilka faktorer som påverkar en potentiell adoptionen av tekniken. Studien har bedrivits på ett kvalitativt sätt och empiri har hämtats från fyra semistrukturerade-intervjuer med svenska icke-användare av tekniken. Analysen bedrevs utifrån Rogers innovationsspridning teori (IDT). De 9 faktorer som influerade användarna var okunskap, nytta, enkelhet, stödjande infrastruktur, säkerheter och risk, personlig integritet, förtroende, sociala influenser och alternativa betalningssätt. Dessa influerar den potentiella adoptionen på positiva och negativa vis. Kompatibilitet, komplexitet och kommunikationskanaler identifierades som mestadels positiva för en potentiell adoption medan relativ fördel, testbarhet och observerbarhet påverkade mestadels negativt. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)