Multimodalitet som verktyg i nyanländas undervisning inom bildämnet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Mitt arbete har avsett att studera hur multimodalitet kan användas inom bildämnet för att undervisa nyanlända. Långsiktigt är syftet med denna kunskapsöversikt att öka mina möjligheter till en likvärdig bildundervisning för alla elever i mitt arbete som bildlärare, men även ge nyanlända så bra förutsättningar som möjligt för att tillgodogöra sig bildundervisningen trots förutsättningar som försvårar det. Mina forskningsfrågor som jag undersökt i mitt arbete är: 1. Hur kan nyanländas lärande förbättras med hjälp av multimodala strategier i bildundervisningen? 2. Vilka effekter har implementeringen av multimodalitet visat sig ha i undervisningen av nyanlända inom bildämnet? Resultatet visar att multimodalitet används som strategi för att undervisa nyanlända och att medveten tillämpning av multimodalitet bidrar till att eleverna lär sig i större utsträckning. Resultatet visar också att bildlärare använder sig av multimodalitet på ett omedvetet plan för att kunna kommunicera bättre med elevgrupperna. Resultatet lyfter även upp ett antal teman som visar effekterna av implementeringen av multimodalitet i undervisningen av nyanlända: att nyanlända integreras bättre i samhället genom tillgång till bildämnet; att vara öppen för flerspråkighet i bildundervisningen är bara positivt för elevens utveckling; att det är bra att använda bilder i genomgångar för att eleverna ska förstå vad läraren vill förmedla; att multimodalitet sker “naturligt” vid bildundervisning av nyanlända elever. Synen på användningen av multimodalitet i undervisningen skiljer sig beroende på undervisningskontext. Meningarna går även isär i de olika källorna när det kommer till att implementera bilder i undervisningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)