Hållbar design : Hur företag genom design kan främja en hållbar utveckling

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för ekonomi och företagande

Sammanfattning: Dagens företag måste ta hänsyn till sin omvärld för att överleva på den konkurrensutsatta marknaden, i synnerhet med tanke på den globaliserade värld de verkar i. Ett konkurrensmedel som med tiden har blivit mer accepterat för företag att använda är design. Under de senaste årtiondena har design också diskuteras allt mer av bland annat företagsekonomer och designforskare och i mötet mellan de båda disciplinerna har forskningsområdet ”design management” vuxit fram. I och med ökade miljöproblem har hållbar utveckling blivit ett aktuellt begrepp och detta har också kommit att påverka designvärlden, vilket har lett till att begreppet hållbar design har myntats. Hållbar utveckling brukar definieras utifrån ekonomiska, sociala och ekologiska villkor. Med hållbar design menas de teorier och metoder för design som med utgångspunkt i dessa tre aspekter kan användas för att möjliggöra mänsklig välfärd även i framtiden och för kommande generationer. Syftet med denna uppsats är att är att belysa hur företag som arbetar med hållbar design ser på området som en möjlighet inom organisationen. Detta har gjorts genom att åtta, relativt små, företag som har en uttalad vision kring hållbar design har intervjuats kring hur de arbetar med och definierar hållbar design. Uppsatsen utgår från aktuell design managementteori och diskuterar hur företagen arbetar inom fyra olika områden som dessa teorier kan delas in i; designens värdeskapande effekt, design och marknadsföring, design och strategisk ledning samt design och innovation. Även hur de medverkande företagen resonerar kring vem som har ansvaret för hållbar design undersöks i uppsatsen. Det går att finna både skillnader och likheter vad gäller företagen som studerats i denna uppsats samt deras arbete med hållbar design. Dessa likheter och skillnader är till stor del beroende på den bransch företagen verkar i, storleken på företagen samt informanternas bakgrund. De intervjuade personerna poängterar starkt individens ansvar för hållbar design som konsument, anställd och företagsledare. Att design kan bidra till ett hållbart samhälle är de flesta av informanterna övertygade om.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)