Förståelsen av likhetstecknet ur ett variationsteoretiskt och sociokulturellt perspektiv

Detta är en Magister-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka hur lärare utformar undervisning som handlar om likhetstecknet och hur de utformar anpassningar och stöd så att alla elever får en fördjupad förståelse. Frågeställningarna är: 1) Vilken är lärarnas relation till lärandeobjektet och vad grundar sig den i? 2) Vilken typ av aktiviteter planerar lärarna in och vilken typ av uppgifter får eleverna möta? 3) Hur beskriver lärarna elevernas förståelse av likhetstecknet och hur anpassar de undervisningen till elever i matematiksvårigheter? Halvstrukturerade intervjuer med fyra lågstadielärare och fyra mellanstadielärare genomfördes. Resultatet visar att lärarnas beskrivningar, vid analys, går att koppla till de centrala begreppen inom variationsteorin och sociokulturella perspektivet. Studien visar att det forskningen och styrdokument pekar ut som väsentligt för undervisning som rör likhetstecknet och alla elevers förståelse av lärandeobjektet i stora delar sammanfaller med det som lärarna beskrivit i studien. Resultatet visar att lärarna identifierar lärandeobjektet och i viss utsträckning hittar de kritiska aspekterna för gruppen. De försöker hitta elevernas proximala utvecklingszon och de arbetar med variation i uppgifter och aktiviteter. Lärarna beskriver att det är en stor utmaning att få eleverna att etablera en relationell förståelse till likhetstecknet och att släppa ”att det blir”. Uppfattningen är att det hos lärarna i studien finns en medvetenhet och stort engagemang när det gäller undervisning som handlar om att öka elevernas förståelse av begreppet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)