Språkutveckling i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare stödjer flerspråkiga barns språkutveckling genom den fria leken

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning:  Syftet med denna studie var att undersöka förskollärarnas arbetssätt för att stödja flerspråkiga barns språkutveckling genom den fria leken. Det har genomförts en kvalitativ studie genom semistrukturerade intervjuer med åtta förskollärare som arbetar på fyra olika förskolor för att nå studiens syfte. För empirisk kunskap har det använts Vygotskij (1978) sociokulturella perspektiv i studien. I studiens resultat visade att förskollärarna använder sig av olika kommunikationssätt såsom TAKK, bildstöd, kropsspråk för att stödja flerspråkiga barns språkutveckling i den fria leken. Resultatet har ett antal teman som är barns språkutveckling genom den fria leken, samspel stärker språkutveckling, metod och redskap för språkutveckling och närvarande pedagoger. I resultatdiskussion framkommer att samspel är viktigt för att stärka barns språkutveckling. Utifrån resultatdiskussion kan vi se att förskollärare arbetar mycket med språket och använder olika metoder som stärker flerspråkiga barns språlutveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)