“Men vad är egentligen en bra förskollärare?” : En kvalitativ studie om vad förskollärare värdesätter för kompetenser i undervisningen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

Sammanfattning: Syftet med studien har varit att analysera förskollärares konstruktioner av förskollärarkompetenser i undervisningen. Studien har utgått från en kvalitativ metod med socialkonstruktionistiskt perspektiv som utgångspunkt. Genom att två fokusgrupper fick samtala kring olika områden (Bilaga 2) kunde studiens empiri samlas in, detta bearbetades och analyserades genom att sortera, reducera och argumentera. Utifrån detta framkom olika teman; relationell kompetens, omsätta teoretisk kunskap i praktiken, den närvarande förskollärarenoch förskollärares förhållningssätt. Dessa teman bildade förskollärares konstruktioner av förskollärarkompetenser och därmed studiens resultat. Studien har visat på att dessa konstruktioner av förskollärarkompetenser värdesätts i undervisningen i förskolan

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)