Konstruktion av LPG-bas med separatorenhet

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

Sammanfattning: Påfyllning av LPG-bränsle (motorgas) till fordon sker i en tankstation och vid tankning är det viktigt att bränslet är filtrerat och i flytande form. Denna filtrering och tillståndsreglering åstadkoms med hjälp av en sammansättning komponenter som kallas LPG-bas. Anledningen till att bränslet måste vara i flytande form är att förångad motorgas tar stort utrymme i fordonstanken i jämförelse med bränslet i flytande form. För att åstadkomma detta behövs en separator. Separatorn är en del av en LPG-bas vars syfte är bland annat att reglera aggregationstillståndet och filtrera bränslet innan det förs vidare till bränslemätaren. På företaget Dover Fueling Solutions finns en befintlig produkt för LPG-bas som företaget vill utveckla. Syftet med arbetet är att modulera och standardisera en ny LPG-bas som ska ersätta den gamla LPG-basen. Den nya LPG-basen moduleras så att den passar in tillsammans med en bas för andra bränslen i den befintliga bränslepumpen. Detta resulterar i en succesiv övergång till motorgasdrivna fordon vilket är rimligt ur ett ekonomiskt perspektiv. Målet med arbetet är att med hjälp av koncept- och detaljutveckling få fram en sammansättning som underlag för framtagning av LPG-basen med önskade dimensioner. I första hand fokuseras det på att LPG-basen passar in i den angivna volymen. Vidare dimensioneras enheterna som ingår i LPG-basen på så sätt att de inte överskrider de givna måtten. Tätning av kopplingar i form av förspänning i skruvförbanden och packningar i form av o-ringar används för att undvika läckage. Vidare analyseras konceptet utifrån hållfasthetsberäkningar och finita elementsimuleringar. Materialval begränsas av företagets kriterier samt krav från PED kriterierna och utförs med fokus på pris. Slutligen presenteras den nya LPG-basen som uppfyller dessa krav väl och är redo för prototypframtagning och testning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)