”En planering för alla” : - En intervjustudie om planering av inkluderande svenskundervisning i årskurs 7-9

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med studien är att tillföra kunskap om vilka uppfattningar svensklärare har om sin planering och utvärdering av inkluderande undervisning och huruvida de uppfattar dilemman i samband med inkluderande undervisning. Studien är en kvalitativ intervjustudie där åtta svensklärare deltar, dessa arbetar i en kommun som de senaste tre åren arbetat aktivt och kommunövergripande med inkluderande undervisning. De teoretiska utgångspunkterna för studien är Claes Nilholms dilemmaperspektiv och Michael Uljens skoldidaktiska modell. Resultatet bekräftar till stor del de slutsatser som framkommer i andra studier inom fältet. Lärarna i studien är i grunden positiva till inkluderande svenskundervisning men ser dilemman i genomförandet med nuvarande förutsättningar. Mer stöd i form av tid och organisation för kollegialt samarbete, planering och utvärdering, fysiska förutsättningar i skolbyggnaden, utökat specialpedagogiskt stöd samt specialpedagogisk praktiknära kompetensutveckling efterfrågas. När lärare saknar tillräckliga specialpedagogiska kunskaper finns risk att de inte kan identifiera elevers behov och anpassa undervisningen så att den når alla elever. Det kan leda till exkludering av elever i behov av särskilt stöd. Ett återkommande dilemma i studier som undersöker inkludering och som även lärarna i vår studie upplever är att de balanserar mellan den enskilde elevens behov och hela klassens intresse. Vidare framkommer att inkludering är ett mångfacetterat begrepp, för att utveckla undervisningspraktiken behövs en samsyn inom skolan och/eller kommunen vad begreppet innefattar. Lärarnas planeringsarbete i svenskundervisningen sker till största delen enskilt och de har svårt att benämna ämnesspecifika metoder och arbetssätt vid namn, men uppger att de arbetar varierat. Vi uppfattar ett samband mellan enskild planering samt de svårigheter lärarna har att benämna ämnesspecifika metoder och arbetssätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)