Deltagares upplevelser av Affektskola : En kvalitativ intervjustudie

Detta är en Master-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att undersöka den kvalitativa aspekten av deltagarnas upplevelse av Affektskola. Affektskola var vid studiens genomförande en relativt ny psykoedukativ metod, som har sin grund i Tomkins affektteori och arbetades fram av Armelius och Bergdahl. Därför har det varit angeläget att undersöka deltagarnas upplevelse av metoden. Målet med Affektskola är att höja deltagarnas affektmedvetenhet och därmed återställa affekternas signalvärde. Utifrån en fenomenologisk ansats undersöktes detta genom individuella semistrukturerade intervjuer med fyra deltagare. Den tematiska analysen visade på tre huvudteman: Trygghet, Gruppaspekten och Utforskande, vilka utgjorde grunden för deltagarnas upplevelse av Affektskolan. Det visade sig att deltagarna upplevde att de hade med sig explicita kunskaper från skolans psykoedukativa del, samt att gruppreflektionen ledde till nya känslomässiga upplevelser vilket upplevdes som givande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)