Öppen innovation : Ny aspekt inom textil produktutveckling

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Med innovationer kan företag som samarbeta med externa partners öka sina prestationer, intäkter och påskynda sina innovationsprocesser. Innovation med sociala plattformar är ett verktyg som har förmågan att förbättra befintliga produkter samt skapa nya lösningar och produkter. Denna uppsats hade som syfte att undersöka hur ett arbetssätt inom öppen innovation benämnt innovation med sociala plattformar kan tillämpas i en textil innovationsprocess. I följande kvalitativa studie utgjorde uppsatsens primärdata av insamlad data från ett nätverksforum och semi-strukturerade intervjuer med företag som jobbat med projekt om öppen innovation. Vi genomförde en undersökning om produkten löparbyxor via en plattform där medlemmar diskuterade sina individuella erfarenheter av löparbyxor. I uppsatsens teori förklaras begreppen öppen innovation, innovation med sociala plattformar och användarinnovation. Parallellt med undersökningen utfördes semi-strukturerade telefonintervjuer med fyra företag som jobbar med öppen innovation. Vi har sedan i empirin framförallt koncentrerat på innovation med sociala plattformar. Innovation med sociala plattformar har visats vara betydelsefulla inom en mängd olika branscher som till exempel sport- och friluftsindustrin, och genom denna studie har konsumenterna bidragit med värdefull information som kan användas i en textil innovationsprocess. Med hjälp av inlägg som skrevs av användare i forum, kom vi fram till en modell som urskiljer tre olika varianter av användarinnovation som uppstod i forumet: kompletterande innovationer, utvidgade innovationer och existerande innovationer. Studien resulterade i en innovationsmodell som förklarar att öppen innovation inte bara kan leda till en produktutveckling utan även en marknadsföring och idégenerering, men även att en idégenerering kan leda till en produktutveckling och en marknadsundersökning kan leda till produktutveckling. Genom studien drogs även slutsatser om att innovation med sociala plattformar kräver gemenskap, kunskap, förtroende, motivation, tydliga riktlinjer och tid.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)