En lektion i Svenskhet - en kritisk diskursanalys av hur Sverige presenteras i introduktionsmaterial för personer som är nya i Sverige
Sammanfattning: I föreliggande socialpsykologiska studie har vi undersökt vad som belyses som central delar av “svenskhet” i introduktionsmaterial till personer som är nya i Sverige, utifrån ett socialkonstruktionistiskt förhållningssätt med kritisk diskursanalys som verktyg. Utifrån från denna forskningsansats betraktades kunskap och förgivettagna antaganden om världen som kulturellt och socialt betingade konstruktioner, där språk är en utav de viktigaste byggstenarna. Språkanvändning och social praktik skapar mening, vilket påverkar hur vi tolkar världen, samtidigt som världen påverkar hur vi använder språket. I vår analys såg vi att “svenskhet” formulerades genom att “svenskar” och ”Sverige” gjordes till en kulturell gemenskap och tilldelades särskilda egenskaper, värderingar och utseendemässiga likheter. Konstruktioner av “svenskhet” blev också möjliga genom jämförelser med mer eller mindre uttalade “andra”. Konstruktionerna placerade in “svenskar” och “Sverige” i ett föreställt “modernt, vitt, västerländskt” ideal där “svenskhet” fick en normerande position. Vi kunde läsa materialet som en manifestation av “svenskhet” eller majoritetssamhällets självförståelse.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)