"Vi ska ju försöka bli vegana, stod det ju…" Elevers resonemangsförmåga och argument angående mjölk, havredryck och mandeldryck

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)

Sammanfattning: Undervisningen i naturvetenskap ska bland annat bidra till att utveckla elevers förmåga att hantera olika källor och resonera naturvetenskapligt. Med utgångspunkt i olika argument för och emot mjölk och/eller vegetabiliska alternativ som måltidsdryck undersöks i denna studie hur elever i årskurs 5 diskuterar en fråga med naturvetenskaplig grund. Eleverna lyssnade i en liten grupp till några texter om mjölk och/eller vegetabiliska alternativ och fick sedan välja mellan mjölk, havre- och mandeldryck, samt diskutera och motivera sitt val. Eleverna hanterade i sina diskussioner inte data systematiskt utan bortsåg från data som inte stödde deras initiala val. De var inte heller kritiska mot de texter som de lyssnat till. Däremot ägnade de mycket tid åt att diskutera giltighet och relevans hos varandras argument. För att elever ska kunna resonera kring en fråga på ett naturvetenskapligt vis, krävs undervisning som ger dem möjlighet att träna på dessa förmågor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)