Verklighet eller ren illusion? : Sanningen bakom mysteriet med Operaspöket i Gaston Lerouxs Le Fantôme de l'Opéra

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

Sammanfattning: Denna studie ämnar att fastställa huruvida Gaston Lerouxs gotiska roman Le Fantôme de l’Opéra även skulle kunna klassas som en del av faktionsgenren och, i så fall, vilken typ av faktion den skulle vara. För att möta syftet bygger studien på ett antal faktionsteorier från olika författare och litteraturvetare. Studien innehåller tre huvudsakliga analyspunkter: den första punkten behandlar romanens stil och narrativ; den andra punkten diskuterar dess innehåll i relation till verkliga historiska händelser, personer, platser och dokument och den tredje punkten jämför fynden från de ovan nämnda punkterna med de olika faktionsteorier som studien bygger på. Studien visar att Le Fantôme de l’Opéra möjligen skulle kunna betraktas som en del av faktionsgenren, men att den inte fullt ut passar in i någon av de redan befintliga kategorierna som studien presenterar. Studien reser därför frågan om det finns anledning till att introducera en ny typ av faktion?

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)