Handledning och det teoretiska spänningsfältet i KBT - en temaanalytisk studie

Detta är en Master-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för psykologi

Sammanfattning: Föreliggande studie hade till syfte att få en fördjupad förståelse för hur olika KBT-handledare ser på de kognitiva respektive beteendeterapeutiska inslagen i sin utbildningshandledning med studenter på psykoterapeutprogrammet. Undersökningsgruppen bestod av tio legitimerade psykoterapeuter med KBT inriktning, med godkänd handledarutbildning, som handledde främst på psykoterapeutprogrammet vid Lunds universitet respektive Stockholms universitet. Semistrukturerade intervjuer genomfördes med samtliga deltagare. Materialet analyserades med hjälp av empiristyrd tematisk analys. Vid analysen framkom sju huvudteman med tillhörande underteman. De sju huvudteman var: Anpassning, Breddning, Konflikt, Förvirring, Utsatthet, Bakgrunden påverkar, Synen på KBTs framtid. Då det finns ett inbyggt spänningsfält i KBT begreppet som förs över till handledningssituationen blir teman som anpassning och konflikt påtagliga under handledningsmomentet. Handledarna strävar efter anpassning men det uppstår även konflikter då anpassning inte alltid är möjlig eller önskvärd. En viktig brygga som underlättar för handledarna i hanteringen av KBT begreppets teoretiska spänningsfält är evidensbegreppet. Detta beskrivs i undertemat tryggheten i forskningsstödet. Studenterna inbjuds till att använda evidensargument och skaffar sig på så sätt ett handlingsutrymme utan att relationen till handledaren utsätts för påfrestning. Detta är möjligt eftersom evidensargumenten rör sig utanför de teoretiska eller filosofiska spänningsfälten som återfinns i KBT begreppet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)