Matematikläromedel ur ett genusperspektiv : En kunskapsöversikt

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Författare: Sofia Carlberg; Miriam Carrera Guerrero; [2020]

Nyckelord: genus; kön; matematik; läromedel;

Sammanfattning: Skolan har i uppgift att stödja elevernas lika rättigheter och möjligheter oavsett könstillhörighet. Skolan ansvarar också för arbeta emot stereotypa könsmönster som hämmar elevernas lärande, val och utveckling. Elevernas tolkning av vad som är kvinnligt och manligt beror delvis på hur skolan anordnar utbildningen, hur eleverna blir bemötta samt vilka krav och förväntningar som ställs på dem. Eleverna ska även få pröva och utveckla sina förmågor och sina intressen med samma möjligheter oberoende av könstillhörighet. Under utbildningens gång har vi lärt oss vikten av en jämställd undervisning där alla elever får lika mycket utrymme och samma möjligheter oavsett kön. Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka hur forskning kring genus i läromedel inom matematikämnet ser ut. För att uppfylla vårt syfte har vi använt oss av följande frågeställningar: - Vad kännetecknar genusforskningen kring läromedel inom matematikämnet? - Vilka problem uppmärksammar forskningen gällande framställning och representation av kvinnor och män? Genom systematiska sökningar i olika databaser och med hjälp av olika sökord och avgränsningar identifierade vi till slut nio vetenskapligt granskade artiklar som vi bedömde som relevanta för vår kunskapsöversikts syfte. Våra utvalda studier är gjorda i olika delar av världen. Två av dem är gjorda i länder som tillhör Europa, de resterande studier är gjorda i Mexiko, Kina, Qatar, Nigeria, Australien, Kanada och USA. Studierna har även ett brett tidsspann den äldsta är gjord 1989 och den senaste 2019. Genom djupläsning, granskning och analys av studierna visade det sig att framställningen av representationen av kvinnor och män i de olika matematikläromdel som undersöks inte är jämställd. Många av studierna visade på att matematikböckerna innehöll könsstereotypiska mönster samt att böckerna innehöll en större andel illustrerade män än kvinnor. Därför är det av stor vikt att matematiklärarna anpassar sin undervisning och gör den till en aktivitet som kan bidra till en mer jämställd framtid mellan könen. Genom våra sökningar upptäckte vi också att det inte finns så mycket forskning kring genus och matematikläromedel. Vi hade därtill svårigheter med att hitta studier som genomförts förhållandevis nyligen. Vi hittade inga studier gjorda i Sverige eller i Norden. Framtida forskning bör därför undersöka genus i matematikläroböcker i Sverige

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)