Den underhållande polisen

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

Sammanfattning: Denna studie syftar till att undersöka hur anställdas privata kommunikation på underhållningsforumet TikTok bidrar till att bygga förtroenderelationer mellan medborgare och myndigheter. Genom en kvalitativ forskningsmetod har vi analyserat en fallstudie av polisen Patrik Widells inlägg på TikTok. I analysen har vi tillämpat en multimodal socialsemiotisk metod där vi identifierat hur olika visuella element samspelar i inläggen samt hur det kan relateras till dess sociala sammanhang på forumet. Med utgångspunkt i Goffmans dramaturgiska perspektiv har vi tolkat Widells framträdande som att han genom sin kommunikation anpassar sig till den rådande kulturen och förväntningarna på TikTok. Med användning av Hedquists (2002) förtroendekonstituenter som förstås som faktorer för en ökad trovärdighet, har vi analyserat hur Widell i sin kommunikation möjliggör för skapandet av en förtroenderelation till målgruppen. Analysen resulterade i fyra olika spänningar, genom vilka vi förklarar hur polisen balanserar mellan att vara en underhållare och samtidigt en formell myndighetsperson. Spänningarna är populärkultur vs våldsmonopol, tjuv vs polis, individ vs team och styrka vs omsorg. Slutsatsen är att Widells deltagande som myndighetsperson på TikTok öppnar upp för en mer lekfull och underhållande bild av Polisen för en ny och ung målgrupp. Detta kan förstås som en möjlighet att skapa relationer och främja dialog med medborgare. Uppsatsen bidrar med insikter som myndigheter (framförallt Polisen) vidare kan tillämpa i sin förståelse av anställdas kommunikation på sociala medier, som en del av deras strategiska kommunikation. Vidare bidrar studien med kunskap om hur ledning, chefer och kommunikationsansvariga kan stötta anställda i sin kommunikation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)