Ämnesintegration mellan matematik, svenska och karaktärsämnen på hotell- och restaurangprogrammet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

Författare: Josefin Björling; [2010]

Nyckelord: Ämnesintegrering; sociokulturell;

Sammanfattning: Uppsatsen är en kvalitativ undersökning om hur lärare på ett yrkesprogram arbetar medämnesintegrering i ämnet matematik, svenska och karaktärsämnen på hotell- ochrestaurangprogrammet. Syftet var att genom lärarintervjuer få inblick i hur lärareuppfattar ämnesintegrering mellan kärn- och karaktärsämnen. Meningen var att ta redapå i vilken omfattning de arbetar med det och skillnaden mellan kärn- ochkaraktärsämneslärares sätt att se på ämnesintegrering.Arbetet ger en inblick i tidigare forskning kring ämnet och tar sin utgångspunkt i ettsociokulturellt perspektiv. Resultatet visar att lärare har en positiv attityd tillämnesintegrering men att det inte sker i så stor utsträckning på den aktuella skolan. Detframkommer att ämnesintegrering upplevs motiverande för både lärare och elever,samtidigt som kommunikationen lärarna emellan brister. Ämnesintegrering gör elevermer motiverade av kärnämnet och hjälper dem att se helheten i utbildningen. Varförämnesintegrering inte sker i så stor utsträckning menar lärarna vara brist på tid,planering, lokalers utformning, schematekniska lösningar och skolans ledarskap.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)