Interaktionsdesign på webben - - Att påverka attityder till crowdfunding och mikroinvesterande genom grafiska komponenter och design

Detta är en Kandidat-uppsats från IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi

Sammanfattning: I den här uppsatsen har vi undersökt vilka grafiska komponenter som är viktiga då man via designen av en webbsida vill påverka människors attityd i positiv riktning till ett specifikt fenomen som crowdfunding och mikroinvesterande. För att undersöka hur människor ställer sig till dessa begrepp gjorde vi en enkätundersökning. Enkätundersökningen talade om för oss att respondenterna var tveksamma till att ta risker och att personliga intressen var viktigt för om respondenterna ville investera eller ej. Därför inkluderade vi i designen grafiska komponenter som har som syfte att inge ett professionellt och förtroendeingivande intryck samtidigt som de ska beröra användarna emotionellt. I intervjuerna testade vi sedan ifall våra grafiska komponenter hade den effekt som eftersträvades. Eftersom crowdfunding och mikroinvesterande innebär vissa risker och lätt kan uppfattas som en osäker investeringsform, har den största vikten vid utformandet av webbsidan legat vid att skapa en design som utstrålar trygghet och förtroende. Ju större osäkerhet vid investerandet och ju mindre riskbenägna aktuella målgrupper är, desto viktigare roll får designen i detta avseende. Under utvecklingen av webbsidans design använde vi oss utav en rad designprinciper och kunskaper om hur människor tänker och fungerar. De grafiska komponenter som vi kom fram till var viktigast var logotypen, visuella illustrationer med animationer som förklarar nyckelbegreppen crowdfunding och mikroinvesterande, kontrasterande knappar, färgtema samt stilren design. Dessa grafiska komponenter gör webbsidan förtroendeingiviande, proffesionell, stimulerande, intressant men ska också se till att designen skapar emotionella kopplingar till användarna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)