Kravställning på Incidenthanteringssystem

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT; Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: Användandet av IT relaterade tjänster har ökat kraftigt de senaste åren och visar inga tecken på att avstanna. Men i takt med att användningen ökar så ökar även riskerna, för vad händer egentligen när de IT-tjänster som så många företag och privatpersoner förlitar sig på plötsligt fallerar eller på annat sätt blir oåtkomliga? För att skydda sig mot sådana scenarier så blir det allt vanligare bland företag som driver IT-tjänster att använda sig incidenthantering, vars syfte är att genom fördefinierade processer återställa IT-tjänster till fungerande läge när en incident väl inträffar. För att implementera en incidenthanteringsprocess är det vanligt att verksamheter använder någon form av ramverk eller metod för att underlätta och effektivisera arbetet, i skrivande stund heter de mest använda ramverken ITIL och COBIT. Det är mycket vanligt att en incidenthanteringsprocess i en verksamhet bygger på någon form av system eller applikation vars syfte är att underlätta och effektivisera hanteringen av incidenter, ett sådant system benämns ofta som incidenthanteringssystemet. Trots att ramverk som ITIL och COBIT är använda i stor utsträckning världen över så uppstår det ett problem i att de båda saknar fokus på incidenthanteringssystemet och vad ett sådant system skall klara av. För när ramverken inte tar upp en sådan central del av incidenthanteringsprocessen så innebär det att den implementerande verksamheten själva måste lägga tid och resurser på att reda ut hur ett sådant system skall fungera. Denna studie adresserar problemet med att de vanligast använda ramverken för incidenthantering inte behandlar det, för processen, så centrala incidenthanteringssystemet genom att undersöka och besvara följande forskningsfrågor. Vilka implicita och explicita krav bör ett incidenthanteringssystem uppfylla?  Vilka krav på incidenthanteringssystemet går att utläsa från de mest använda ramverken för incidenthantering?  Hur matchar de framtagna kraven de krav som ställts av en verksamhet ur näringslivet? Denna studie riktar sig framförallt till de verksamheter eller individer som anser sig ha nytta av en sammanställning av de krav som ett incidenthanteringssystem bör uppfylla och kan fungera som ett stöd vid implementering eller inköp av ett nytt incidenthanteringssystem. Genom att identifiera kraven som ställs på ett incidenthanteringssystem utifrån de mest använda ramverken för incidenthantering så bidrar studien med resurser för implementationen av nämnt system drastiskt minskar. Samt genom att presentera ett konkret exempel, fallstudien, och jämföra det med kraven från ramverken bidrar studien med en referenspunkt för verksamheter att utgå ifrån när de implementerar eller köper ett nytt incidenthanteringssystem.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)