Måltiden, en tid för språkutveckling?

Detta är en Kandidat-uppsats från Lärarhögskolan i Stockholm

Författare: Pernilla Lundvall; [2008]

Nyckelord: förskola; språkutvecklig; bordssamtal;

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att studera hur ett språkutvecklande förhållningssätt kan yttra sig i planeringen, organiserandet och utförandet av en vardaglig rutin på förskolan nämligen måltiden och då specifikt lunchen. Jag har valt att fokusera på lunchen eftersom den är en vardaglig aktivitet som förekommer på varje svensk förskola. Undersökningens design utgörs av två komparativa fallstudier och jag använder mig av två kombinerade metoder. Dels gör jag två typer av strukturerade observationer och dels genomför jag ostrukturerade intervjuer. Jag har valt att undersökta två förskolor i Stockholmsområdet. Jag har gjort observationer på en avdelning med barn mellan 3 och 5 år på den ena förskolan och på en avdelning med endast 5-åringar på den andra förskolan. På varje avdelning har jag även intervjuat en lärare. Utifrån observationer och inspelningar beskriver jag hur måltiderna på de bägge förskolorna är organiserade och genomförda men även vilka typer av språkliga aktiviteter och vilka samtalsämnen som förekommer runt borden. Jag presenterar en sammanfattning av intervjuerna med lärarna där jag lyfter fram de möjligheter till lärande de ser och vad de har utgått ifrån i planeringen av måltidssituationen. Jag lyfter ut delar ur transkriptionerna från inspelningarna och analyserar dem utifrån vad lärarna sagt i intervjuerna och jag försöker även se vilka språkutvecklande kvaliteter som finns i de språkliga aktiviteter som förekommer runt borden. Slutligen diskuterar jag vilka förutsättningarna är för att kunna använda måltiden som en arena för språkutvecklande arbete. The aim of the study is to examine how an awareness of language development can be expressed within the planning, organising and carrying out of a daily routine in the pre-school through the mealtime routine, and specifically the lunchtime routine. I have chosen to focus on the lunch because it constitutes a daily activity that is carried out every day in every Swedish pre-school. The design of the study is made up by two comparative case studies and I am using two combined methods, observations and unstructured interviews. The subjects of the study are two pre-school teachers in two different pre-schools in the area of Stockholm, one of them teaching in a group of three- to five year olds and the other in a group of only five year olds. I describe how the mealtime routines are carried out based on my observations and recordings from the pre-schools. I also describe what kind of lingual activity and subjects that occur during the meals. Finally I present a summary of the interviews with the teachers in which I present their views of which opportunities to learn there are to be found in the mealtime routine and what they have taken in consideration when planning it. I am using the transcriptions from my recordings to analyze them both according to what the teachers say in the interviews and according to what qualities I can find in the lingual activities which were taking place around the tables. Based on this again I discuss what conditions that are needed in order to be able to use the mealtime as an arena for language development.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)