Elevers motivation till matematikämnet : En systematisk litteraturstudie

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

Sammanfattning: Denna systematiska litteraturstudie har som syfte att ta reda på vad tidigare forskning skriver om elevers motivation med koppling till matematikundervisning, samt vilka yttre och inre faktorer elever främst motiveras av inom matematikämnet. Med hjälp av studiens resultat får vi som lärare i de tidigare skolåren verktyg för att motivera så många elever som möjligt i matematikämnet. Studien grundas på tio artiklar som systematiskt valts ut och kritiskt granskats. Utifrån en induktiv innehållsanalys sammanfattas resultatet i två huvudkategorier: inre och yttre motivation. Exempel på inre motivationsfaktorer som framkommit efter genomförd studie är elevernas förväntade nytta av matematikämnet i framtiden och lärarens tro på eleverna. Yttre motivationsfaktorer som främjar elevers motivation i matematik visade sig vara exempelvis konkreta belöningar, digitala verktyg och varierade arbetssätt. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)