Hur har förskollärares arbete med språkundervisningen i förskolan förändrats?

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: Bakgrund Undersökningen bygger på forskning och litteratur samt styrdokument för förskolan. Vårt fokusområde för studien berör hur förskollärares arbete med språkundervisningen förändrats. Vi beskriver vad forskarna säger om språkundervisningen och om språkutvecklande aktiviteter samt vad som förändrats i styrdokumentet under en tioårsperiod. Syfte Syftet med vår studie är att skapa kunskap om språkutveckling i förskolan, utifrånfö rskollärares beskrivningar av hur språkundervisningen och metoderna för att arbeta språkutvecklande har förändrats under en tioårsperiod. Metod I studien används en metod som heter self report. Det är en kvalitativ datainsamlingsmetod och kan liknas vid en intervju men med den skillnad att den är skriftlig. Totalt deltog sjutton respondenter från två olika kommuner i Sverige i vår studie. Respondenterna som svarat är utbildade förskollärare som arbetat som förskollärare i minst tio års tid. Dem fick svara på två frågor. Hur dem arbetar med språkundervisning nu, vad dem har för syfte och metod samt hur de arbetade med språkundervisning för tio år sedan, vilket syfte och metod de hade då. Resultat I resultatet ser vi att förskollärarna beskriver skillnader på hur dem arbetar med språkundervisningen för ungefär tio år sedan och hur dem arbetar med språkundervisningen nu. De största skillnaderna som beskrivs är hur många hjälpmedel som idag är lättillgängliga jämfört med tidigare. Idag finns också flera digitala verktyg som underlättar för pedagogernas arbete med språkundervisningen och mer flerspråkighet i förskolan. Det beskrivs att i den reviderade läroplanen där undervisningsbegreppet tydliggjorts har lett till att förskollärarna fått en större medvetenhet i sin roll och i sitt uppdrag.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)