Internprissättning i praktiken

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Författare: Johanna Schottenius; Henrik Andersson; [2006]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Bakgrund och problem: Då företag nått en viss storlek är det ofta vanligt med en divisionalisering av verksamheten. Detta leder ofta till att lönsamhets-ansvar delegeras vilket kräver att enheten kan påverka sina intäkter och kostna-der, det gäller för såväl interna som externa kostnader. Det finns tre huvudsak-liga internprissättningsmetoder, marknadsbaserad, kostnadsbaserad och för-handlingsbaserad. Dessa har kritiserats hårt, dock tillämpas nästan enbart dessa metoder i praktiken. Det finns ett antal olika tillvägagångssätt som baseras på de traditionella metoderna. Vi vill undersöka vilka metoder företag använder sig av i praktiken och varför. Det är också av intresse att undersöka hur intern-priser påverkar organisationer och hur de mottas i företag. Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka hur internprissättningen tillämpas i praktiken. Vilka av de traditionella metoderna som används, varför dessa metoder valts och hur de kan påverka företagen. Avgränsningar: Uppsatsen är avgränsad till träindustrin i Sverige. Uppsatsen kommer inte att behandla interprissättningen utifrån tull- och skatteaspekten. Metod: Denna studie har bedrivits som en kvalitativ fallstudie där semistruktu-rerade intervjuer utförts via telefon med tre företag i olika storlek inom träin-dustrin. Urvalet av intervjuobjekt består av personer i ledande ställning i före-tagen, då de kan ge bra information och är relativt opartiska. Resultat och slutsatser: De undersökta företagen i denna studie tillämpar marknadsbaserad internprissättning för sina kärnprodukter, och metoden kompletteras med förhandlingsbaserad metod i samtliga företag. Att företagen tillämpar marknadsbaserad internprissättning beror förmodligen på att det an-ses som den bästa metoden om ett företag har möjlighet till att praktisera den. Företagen har möjlighet till detta då deras produkter är standardiserade pro-dukter som befinner sig på en aktiv marknad med marknadspriser. Det finns i motsägelse till teorin inte i något av företagen restriktioner över hur mycket enheterna ska sälja internt respektive externt. Det tillämpas även internhandel i mindre utsträckning vilken är baserad på kostnadsbaserad internprissättning. Internprissättningen medför också en rättvis resultatbedömning av enheter, etablering av ekonomiskt tänkande och motivation, lättare prissättning mot ex-tern marknad och ger ledningen beslutsunderlag. i

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)