Sverigefödda elever med utlandsfödda föräldrars språkutveckling

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att försöka urskilja vilka faktorer som påverkar språkinlärningen för Sverigefödda elever vars föräldrar är födda i ett annat land än Sverige. Jag vill utifrån detta se hur man kan anpassa undervisningen för att möta deras eventuella behov. Jag har försökt uppfylla syftet med hjälp av en kvalitativ undersökning med två deltagande elever. Informanterna är systrar med varandra och födda i Sverige av utlandsfödda föräldrar. Då deras språkutveckling enligt mina iakttagelser skiljer sig åt är det min önskan att genom att jämföra de båda se om några faktorer sticker ut som avgörande för språkutvecklingen. För att kunna jämföra informanterna har jag genomfört intervjuer med dem vilka ligger till grund för mina resultat. Utifrån dessa intervjuer kan man inte dra några generella slutsatser då undersökningen endast bygger på två informanter. Istället visar det vilka faktorer som kan ha påverkat de aktuella elevernas språkutveckling. Resultatet visar att de egna och andras attityder kan påverka motivationen och skapa en dålig självkänsla inför lärandet. Detta kan påverka hur väl språkutvecklingen fungerar. Resultaten visar också att språksituationen i hemmet kan påverka språkutvecklingen. Även när kontakten med målspråket uppstår kan vara avgörande och i vilken omfattning inläraren möter målspråkstalare. Även skolan spelar en stor roll för språkinlärningen. Dels genom de attityder personal och elever förmedlar till de tvåspråkiga eleverna gentemot SVA och tvåspråkighet, dels genom hur undervisningen i klassrummet planeras. Att eleverna får utrymme till interaktion med varandra och ett anpassat inflöde är andra viktiga faktorer jag kunnat urskilja ur mitt material.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)