”om man inte uppnår mål i NO årskurs 1-3 då handlar det ofta om andra saker” : En intervjustudie om bedömning och ramfaktorer i lågstadiets NO-ämnen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Författare: Joakim Andersson Franke; Andreas Edström; [2022]

Nyckelord: bedömning; ramfaktorer; NO;

Sammanfattning: I denna uppsats beskrivs en kvalitativ intervjustudie som gjordes höstterminen 2021 med syfte att undersöka lågstadielärares bedömningformer i NO-ämnena och hur de relaterar till ramfaktorer och bedömningsformer i andra skolämnen. Frågeställningarna berör vilka informella och formella bedömningsformer som beskrivs, hur relationerna mellan ramfaktorer och bedömningsformer ser ut, samt hur bedömningsformerna ser ut i NO-ämnena jämfört med andra ämnen. Sex lågstadielärare intervjuades som underlag för studien. Utifrån dessa svar gjordes en tematisk analys med hjälp av ramfaktorteorin och begreppen informell bedömning och formell bedömning. Analysen gav flera svar på frågeställningarna. Vad gäller exempel på informella bedömningsformer så nämndes observation, flera typer av övningar, frågesporter och diskussioner i grupper, och ett exempel på formell bedömningsform var checklistor med elevernas namn och aktuella färdigheter och förmågor. Exit tickets och VÖL-scheman var exempel på bedömningsformer som kan vara både informell och formell bedömning. När de gällde relationerna mellan ramfaktorer och bedömningsformer konstaterades det att elevernas ålder och bristande tid styrde bedömningsformerna mot en högre grad av informell bedömning. Dessutom riskerar otydligheter i läroplanen leda till att lärare behöver tolka läroplanen, och ibland även lyfta in andra aspekter såsom delaktighet i bedömningarna. Slutligen, vad gällde skillnader mellan bedömning i olika ämnen beskrevs flera skillnader mellan NO-ämnena å ena sidan och svenska och matematik å andra sidan. Bland annat beskrevs att fokus ligger på matematik och svenska samt att man ofta skriver framåtsyftande skriftliga omdömen och använder sig av bedömningsstöd i dessa ämnen. Bland annat vid skrivande av faktatexter sker en ämnesintegrering mellan NO-ämnena och svenska, där det kan finnas risk för att bedömningen av NO-ämnena hamnar i bakgrunden. Detta indikerar att det finns frågetecken kring bedömningarnas tillförlitlighet och likvärdighet samt att NO-ämnena har en lägre status än svenska och matematik i årskurs 1-3, liknande det som tidigare granskning av Skolinspektionen visat.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)