Mock audition som pedagogiskt verktyg : Hur man som orkestermusiker ska förhålla sig till en jury vid en provspelning

Detta är en Master-uppsats från Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för klassisk musik

Författare: Eric Jakobsson; [2020]

Nyckelord: audition; jury; tuba; orkesterutdrag;

Sammanfattning: I detta arbete har jag utforskat hur mock auditon kan användas som pedagogiskt verktyg särskilt som förberedelse inför en symfoniorkesterprovspelning. Jag valde ut 13 av de vanligaste orkesterutdragen för tuba och höll en mock auditon för en jury representativ för en symfoniorkesterprovspelning. Jag sammanställde deras kritik för varje utdrag och skapade övningsmetoder utefter det. Efter det höll jag en andra mock audition med samma jury.   Jag kommer fram till att det inte är möjligt att tillfredsställa alla i en jury musikaliskt men det finns aspekter som de flesta professionella orkestermusiker är överens om. Följer man notbilden noggrant och är övertygande i sin egen musikaliska tolkning ökar chansen för positivt utfall. En annan slutsats jag drar är att mock audition är ett väldigt bra pedagogiskt verktyg och att arbetsmetoden ger en tydlig struktur för instudering av orkesterutdrag och bidrar till personlig utveckling i att ta kritik på ett bra sätt och kunna omvandla det till något praktiskt.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)