Beskriva en affärsmodell : En granskning av teorier till stöd för att formulera en affärsmodell påverkad av digitalisering

Detta är en Master-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

Sammanfattning: Föreliggande arbete avser en granskning av teorier vilka varit till stöd för att formulera en affärsmodell under påverkan av digitalisering. Affärsplanen avser ”kultur & värderingar” på ett större företag.Sammanfattningsvis kan sägas att teorin för att hantera systemförändringar av Reynolds & Holwell (2010) har använts för att en mottagare skall kunna reflektera över dagens modell och underlätta förståelsen för den framtida modellen. Teorin för att formulera en affärsmodell av Amit & Zott (2001, 2012) har bidragit till att skapa ett strukturerat innehåll i modellen. Den praktiska nyttan med denna teori blev svag då ”kultur & värderingar” inte låter sig beskrivas i termer av pengar. Amit & Zott (2001, 2012) lämpar sig bättre för en hel värdekedja i ett företag med fokus på monetära transaktioner. För att utvärdera teorierna har stöd hämtats från Corley & Gioia (2011) med ett lättförståeligt och användbart resultat.En utveckling av Reynolds & Holwell (2010) och Amit & Zott (2001, 2012) föreslås avseende grafiska element i struktur och kommunikation, ett exempel finns hos Osterwalder & Pigneur (2009). För att uppnå ett bättre resultat och bredare tillämpning föreslås fortsatt forskning kring värdeskapande utan direkt relation till värdet av pengar (såsom kultur & värderingar). Den praktiska nyttan kan utebli för likande tillämpningar som saknar direkta monetära värden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)