Spår av skapande verksamhet i undervisningen på en F-6 skola – Estetiska lärprocessers betydelse för elevers lärande

Detta är en C-uppsats från

Sammanfattning: Syftet med vårt arbete är att ta reda på vilka spår av skapande verksamhet vi kan hitta på en liten f-6 skola iNorra Bohuslän och vilken betydelse det kan få för barns lärande samt vilka fördelar finns med att låta barn fåuttrycka sig med hjälp av olika estetiska språk. Våra frågeställningar är:Vilken betydelse har skapande verksamhet för elevers lärande?Vilka fördelar/nackdelar finns med ett flerspråkigt klassrum?Hur kan man som pedagog integrera de estetiska ämnena i undervisningen?För att besvara våra frågor har vi genomfört kvalitativa intervjuer med den berörda skolans alla pedagoger, samtenkäter med samtliga elever i årskurs tre till sex. Vi har även tagit del utav tidigare forskning och litteratur.Vi har genom vårt arbete kunnat konstatera att den skapande verksamheten är viktig i den pedagogiskaverksamheten och fyller en betydande roll i undervisningen på den berörda skolan. Alla de fem intervjuadepedagogerna använder sig utav de estetiska lärprocesserna i sin undervisning, men i olika grad. De fem,tillsammans med såväl litteratur som tidigare forskning menar att man genom ett flerspråkigt klassrum ökarmöjligheten till förståelse hos fler elever. Den enda nackdel som vi funnit med ett flerspråkigt klassrum ärtidsbrist. Detta är dock något som ändå tycks bottna i okunskap eftersom både forskning och litteratur visar attgenom att arbeta genomgående ämnesintegrerat förloras ingen tid men vinsterna blir större än genom att manarbetar med varje ämne för sig. Vi har genom vårt arbete fått ta del utav hur man kan arbeta ämnesintegrerat ochhur man kan låta många olika språk höras och synas i ett klassrum.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)