Karl XII eller Kristina? Bild och text som stödstrukturer i historieläromedel för elever med svenska som andraspråk : En analys utifrån systemisk- funktionell lingvistik
Sammanfattning: Syftet med det här arbetet var att studera på vilket sätt läromedel i historia använder sig av stödstrukturer för att stötta andraspråkselever. I arbetet analyserades stödstrukturer i form av samspelet mellan text och bild. Detta gjordes genom att använda ett sociokulturellt perspektiv, multimodalitet och SFL. Baserat på deras relation till texten kategoriserades bilderna in i två grupper, estetiska och pedagogiska. Två läromedel jämfördes, ett som var anpassat för andraspråkselever (Om Sverige på lätt svenska) och ett för ordinarie undervisning (Utkik historia). Studien visade att majoriteten av bilderna var pedagogiska och därmed nyttjades som stödstrukturer men att det även fanns vissa bilder som användes i ett estetiskt syfte. Dessa bilder fungerade som dekoration och var därmed inga stödstrukturer till innehållet i texten. Slutsatsen blev att båda läromedlen övervägande använder bilder som stödstrukturer till texten, vilket kan förväntas gynna inlärning generellt men i synnerhet för elever som är svaga i det svenska språket.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)