Teknologins utveckling och kommersiella värden i butik : Detaljisters syn på modebutikers utveckling.

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

Sammanfattning: Utvecklingen av modern teknologi går framåt i en rasande takt och de fysiska butikerna behöver skapa unika lösningar vilket gör att de kan locka konsumenter med både emotionella och funktionella shoppingvärden. Internetbutikerna lockar med deras tillgänglighet, vilket har lett till att de flesta detaljister idag har en webbshop. Flera detaljister har även börjat integrera deras onlinebutik med deras fysiska butik genom användning av surfplattor i butikerna; vilket har banat väg för omnichannel. Syftet med uppsatsen är att undersöka om teknologins möjligheter och fördelar går att kombinera med den fysiska butikens företräden i säljprocessen. Författaren har undersöka hur ett framtida butikskoncept kan komma att se ut. Hur butiker på bästa sätt integrerar modern teknologi och samtidigt om de kan hjälpa butikerna förmedla både emotionella och funktionella shoppingvärden. Teorierna tar upp hur emotionellt och funktionellt shoppingvärde fungerar, men även innebörden av omnichannel. Emotionellt och funktionellt shopping värde handlar om hur konsumenter upplever butikens helhetsatmosfär vilket förklaras i en modell om konsumenters shoppingvärden. Omnichannel är utvecklingen av multichannel, men har koncentrerats mot en mer individanpassad strategi anpassad för konsumentens upplevelse genom alla tillgängliga shoppingkanaler. Uppsatsen är utformad efter en kvalitativ metod och är baserad på tre fallföretag inom mode och textilbranschen och en projektassistent som forskar inom det valda området. Datainsamlingen har samlats in genom intervjuer av fyra respondenter. Empirin har analyserats med teorin i åtanke och utifrån modellen som beskriver konsumenters uppfattning om butiksatmosfären. En kombination av modern teknologi och kommersiella värden i butik är möjligt och kommer troligen att bli verklighet, men det kommer förmodligen förkomma vissa svårigheter; genom att emotionella och funktionella shoppingvärden är svåra att kombinera eftersom de gå emot varandra. Det kommer även vara konsumenterna som bestämmer vilken takt och vilken teknik butikerna ska använda. Samtidigt blir konsumenter mer vana vid digital teknik, allt eftersom samhället utvecklas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)