Prestera mera - – en kvalitativ studie om genus och psykisk ohälsa hos högstadieelever

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

Författare: Joakim Målberg; [2011-06-27]

Nyckelord: psykisk hälsa; genus; ungdomar; skola; kurator;

Sammanfattning: Studiens syfte är att undersöka den psykiska ohälsan hos elever som går på högstadiet ur kuratorers perspektiv. Detta för att lyfta deras syn på problematiken och det preventiva arbete som bedrivs. Forskning visar att elevers psykiska hälsa har försämrats de senaste 20 åren och att tjejer mår sämre än killar. Med anledning av detta utgår denna studie med fokus på den sociala konstruktionen av roller och kategorier. Studiens frågeställningar är som följer: - Hur påverkar kön, klass, etnicitet och sexualitet tjejers psykiska ohälsa? - Vilken betydelse har konstruktionen av genus för hur tjejer och killar mår? - Vad har tjejer för makt att påverka sitt eget mående? (ej behandlad pga. materialbrist) - Hur upplever skolkuratorer problemen med psykisk ohälsa hos elever, och hur stor möjlighet har de att kunna hjälpa dessa personer? Studien är bedriven med kvalitativ metod i form av fem stycken intervjuer med skolkuratorer med en intervjuguide som grund. Resultaten är sedan analyserade med hjälp av meningskodning och narrativ analys. Studien visar tydliga tendenser till att psykisk ohälsa kan vara sammankopplat med högre prestationskrav hos tjejer i jämförelse med killar. Den visar även vissa tendenser att killar skulle vara mindre benägna att söka hjälp för sina problem och att prata om dem. En annan tydlig tendens var att elever som avviker från normen riskerar att blir retade eller hamna i utanförskap. Det preventiva arbetet skiljer sig mellan olika skolor och vilken effekt olika metoder har går ej att bedöma. En tolkning av detta arbete utifrån maktteori ger en ökad medvetenhet om skolans makt över eleverna, vilket skulle kunna effektivisera och precisera det förebyggande arbetet. Analys av resultat utifrån konstruktionsteorier ger en förklaring där skapandet av olika genusroller för tjejer och killar bidrar till olika möjligheter och begränsningar som i sin tur kan förklara att den psykiska ohälsan tar sig olika uttryck.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)