Att brottas med musiken : En självstudie i erfarandet av dynamik utifrån ett solostycke

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

Sammanfattning: För att komma underfund med och bli medveten om min egen övning kring dynamik och dess utförande har jag utfört en studie kring detta. Syftet grundas i flera kommentarer från lärare på masterclasses och lektioner om att jag aldrig utför tillräckligt med dynamik i stycket jag framför. Mina forskningsfrågor handlar om hur jag erfar min egen instudering och gestaltning av de dynamiska skillnaderna i flöjtsolostycket Density 21.5avEdgard Varése, hur detta upplevs vid framträdande och rummets påverkan. I bakgrundskapitlet presenteras hur dynamik får ökad betydelse genom historien, hur dynamik kan utföras på tvärflöjt, tidigare forskning kring instudering av stycken och akustik samt det teoretiska perspektivet kroppsfenomenologi av Merleau-Ponty. Metodkapitlet tydliggör studiens upplägg och hur övandesituationer har dokumenterats genom loggbok samt ljud- och videoinspelning. Detta har sedan analyserats genom kroppsfenomenologins glasögon. Ett försök har även gjorts för att tydliggöra faktorer som kan förbättra min dynamikkontroll och dess erfarande. Slutligen sker en diskussion om hur kroppens vanor och aktivitet påverkar utförandet vid både övning och framträdande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)