En skola för alla - Pedagogers upplevelser av begreppet och om möjligheter till att bedriva "en skola för alla"

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Malin Gustavsson; Åsa Molin; [2012]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: SammanfattningSyfteVårt syfte med denna studie är att se hur verksamma pedagoger upplever begreppet ”en skola för alla” och om deupplever sig ha stöd, resurser och möjligheter att undervisa i enlighet med begreppet. Anser pedagogerna attverksamheten möjliggör för ”en skola för alla”.MetodVi har valt att genomföra en enkätundersökning som är en kvantitativstudie bland verksamma pedagoger iårskurserna f-6 på slumpvis utvalda skolor i en stad i västra Sverige.ResultatI vår studie har det i resultatet framkommit att pedagogerna anser att begreppet ” en skola för alla” är positivtmen svårdefinierat, flera av de svarande pedagogerna anser att det finns möjligheter att bedriva ”en skola föralla” men att det behövs mer resurser. Pedagogerna anser sig behöva stöd av skolledning, kollegor och tillgångtill specialpedagog samt resurser i form av mindre elevgrupper, mer tid till diskussion och planering inomarbetslagen och tillgång till mer varierat läromedel.Betydelse för läraryrketDet är viktigt att kunna se eleven ur ett individperspektiv, där varje enskild elevs förutsättningar ärutgångspunkten i planeringen av undervisningen. Att kunna ta tillvara på alla elevers olikheter och erfarenheteroch se det som en tillgång i klassrummet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)